[ Tips van Ondernemers ]

Printervriendelijke versieVerstuur naar een vriend

Judith Polak van Moringa products, www.moringaproducts.nl

“Misschien heel flauw, maar je moet klanten gewoon vooraf laten betalen. Want het is een heel gedoe een incassobureau in de arm te nemen, waar je uiteindelijk meer geld aan kwijt bent”.

 

Criss Esser van Crissvilt, www.crissvilt.com

"Overwin je angsten en vertrouw op je gevoel. Je moet geen drempels voor jezelf opwerpen, probeer de dingen eerst te begrijpen. Soms moet je naar iets toegroeien. Durf groot te denken en daarbij moet je voor jezelf bepalen hoe groot groot nu eigenlijk is. Denk vanuit je mogelijkheden! " Gouden tip: verbind je, als je bedrijfsidee het toelaat, aan een Stadspas!

 

Ellen Bosch van Bosch bloemsierkunst, www.boschbloemen.nl

"Laat, als het kan, eens je bedrijf doorlichten! Na de overname van mijn bedrijf is dit nooit gebeurd. Recentelijk is dit wel gebeurd en nu kan ik weer verder. Ik sla nog regelmatig het rapport open om te kijken hoe het ook al weer zat of om er tips uit te halen. Daarom vind ik dat het belangrijk is dat een ondernemer een goed plan heeft. Ik heb het zelf niet gedaan toen ik startte. Nu zie ik in dat het toch echt nodig is. Ook moet een ondernemer zorgen voor een reëel startkapitaal. En tenslotte: geef jezelf de tijd om te groeien."

 

Wendy Demsiri van Sugarlicious, www.sugarlicious.nl 

“Zorg voor iets unieks voor iedere klant! In het begin wil je van alles en pak je ook alles aan met de kans jezelf over de kop te werken. Dan is het belangrijk om “nee” te zeggen om dat niet te laten gebeuren. Het is ook belangrijk dat je een plan schrijft, omdat je dan veel bewuster bezig met het opzetten van je bedrijf. Ga het internet op, zoek en probeer dingen tot je vindt wat bij jou past. En ga er maar van uit dat de eerste 6 tot 7 maanden echt zwaar zijn. Een gouden tip: schrijf diverse bladen voor publiciteit van jouw diensten!”

 

De heer Madi van Siniolchu Natuursteen, www.siniolchu.nl 

"Als je een bedrijf overneemt maak het dan snel iets van jezelf! Durf het zelf te doen. Durf zelf het gezicht naar de klant te zijn. Weet wat je kan én hoeveel werk je aan kan en neem geen klussen aan die je niet kan. Het is belangrijk om kwaliteit te leveren, jezelf te vertrouwen en ook om nee te zeggen, indien nodig. Met andere woorden beheers je vak! Je zult merken dat klanten eerlijkheid en kwaliteit waarderen. En durf moeilijke beslissingen te nemen; in je zaak ben je  de manager, de adviseur en de vakman ineen. Je moet je risico’s kunnen inschatten. Ondernemen is gewoon hard werken."

 

Nelys Velasques van Tasca Bellota, www.tascabellota.nl

“Je kan een idee in je hoofd hebben en een locatie, maar dan nog moet je goed onderzoeken wat wel en niet kan. Als je in de horeca zit, zorg dan dat je op een goede locatie zit en dat het eten zo vers mogelijk is. Neem verder de tijd om de zaak te managen en niet alleen dingen te doen. Het is belangrijk dat een ondernemer hoofd- van bijzaken kan scheiden. Soms moet je ervoor kiezen om eerst je administratie te doen en daarna pas het peper en zout bij te vullen! Het is ook aan te raden de begroting regelmatig te checken en te denken in termen van omzet.”

 

Jan Kranenburg van Kranenburg Styling & Montage:

 "Je kunt het beste je privé rekening gescheiden houden van je zakelijke rekening en reken jezelf niet te rijk. Ik heb een goede boekhouder, maar je moet toch zelf alert zijn op je eigen zaak. Verder moet je positief blijven, flexibel en servicegericht. Complimenten zijn erg leuk, maar kritiek is ook goed want daar leer je van en dan kan je weer verder. Als je het moet hebben van mond-tot-mond reclame, zoals ik, zorg er dan voor dat je goed werk levert. Dat men goed over je spreekt."

 

Emiel Leito van Vleesverwerkingsbedrijf Holland:

 ”Blijf gemotiveerd! Ik heb negatieve ervaringen naar me toegetrokken en daar het positieve uitgehaald, want het heeft geen zin om daarin te blijven steken. Weet wat je wilt en als het kan dan moet je het doen. Niet zeggen dat je iets wilt doen, nee ga het doen! En schrijf een ondernemersplan. Het mooie van zo’n plan is dat je jezelf leert kennen. Daarin zijn drie dingen belangrijk: wat wil je, wat kan je en hoe wil je het aanpakken. Als je dat weet, weet je ook veel over jezelf en dat is zo mooi. Maar succes is niet eindeloos, dus val niet in slaap. Blijf bezig en blijf nadenken over je bedrijf.”